چطور هوش مصنوعی به تجارت الکترونیک کمک میکند ؟

احتمالا در مورد هوش مصنوعی (AI) شنیده اید، مگر اینکه در عمق جنگل های پرو در پیله ی پروانه ای زندگی کنید!  اما اگر هنوز با جریانات علمی و روباتیک در ارتباطید، وقت آن رسیده است که بیشتر به آن دقت کنید. چه شما این را بدانید یا نه ، AI به تدریج در تمام جنبه های زندگی ما سهیم می شود ، از پیشرفت UX در بررسی های امنیتی در فرودگاه گرفته تا ثبت خودکار وجهه نقد ،  AI در همه جا است.

به گفته Business Insider حدود ۸۵ درصد از تعاملات مشتری تا سال 2020 بدون دخالت انسان خواهد بود و چرا؟ زمانی که تماس تلفنی، ایمیل، نظرات اجتماعی و چتها به سرعت و با کارآیی بیشتر توسط یک سیستم خودکارِ آموزش دیده ، همانند عملکردهای انسان، پاسخ میدهد ، استعداد انسان باید در جایی دیگر تمرکز یابد .  هوش مصنوعی ممکن است شیوه کسب و کار را برای مشتریان خود تغییر دهد اما چگونه چهره تجارت الکترونیک را تغییر می دهد؟

خلق یک تجربه کاربری شخصی تر

در حالی که واژه “مصنوعی” بیشتر مناسب مفاهیم منفی و غیر انسانی است، هوش مصنوعی عملا اجازه می دهد تا فروشندگان تجربه شخصی تری برای مشتریان خود ارائه دهند. چطور؟  AI می تواند مجموعه داده های وسیع را به نحو موثرتری از یک انسان تجزیه و تحلیل کند. این بدان معنی است که می تواند به سرعت شاخه ها و الگوهای اطلاعات را شناسایی کند – مانند شباهت بین مشتریان، رفتار خرید گذشته، چک های اعتباری و سایر موضوعات مشترک. میلیون ها رقم از معاملات را می توان هر روز مورد تجزیه و تحلیل قرار داد با این هدف که  پیشنهادات را به تنها یک مشتری اختصاص دهد.

اطلاعات کلیدی که ممکن است قبلا در فضای مجازی باقی مانده باشد میتواند به استفاده ای مفید منجر شود. از طریق درک فروش عملیاتی ، شرکت ها به بینشی غنی در مورد رفتار مشتری قبل از خرید ، هنگام خرید  و پس از خرید دست می یابند. این به آنها اجازه می دهد تا در هر نقطه ای از ارتباط با خریدار  ، تجربه ای  شخصی تر  همراه با مشارکت هوشمندانه مشتری خلق کنند.

شرکت های بازاریابی پیشگویانه مانند Mintigo راه حل های AI را برای بازاریابی  ، فروش و سیستم های CRM ارائه می دهند. آتل کومار؛ مدیر عامل محصولات، توضیح می دهد : “ما اطلاعات هوشمند پیشگویانه و پیام های فروش متنی را ارائه می دهیم که به شرکت ها کمک می کند تا مشتریان خود را با شیوه ای عملی و تاثیر گذار درگیر کنند.” تیم های فروش قبل از هر چیز  با کمک اطلاعات  تجهیز میشوند  ، آنها می توانند چرخه فروش را با استفاده از برنامه های AI هدایت کنند که “به فروشندگان کمک می کند تا با چشم انداز درست در زمان مناسب با مخاطب مناسب ارتباط برقرار کنند.”

Getty image (وبسایت فروش عکس ) از Mintigo برای شناسایی مشتریان بالقوه از اطلاعاتی استفاده می کند که نشان می دهد کدام شرکت ها وب سایت هایی با تصاویری از رقبای getty دارند. این به تیم فروش getty کمک می کند تا مخاطبان بیشتری را هدف قرار دهد و کسب و کار جدید را به دست آورد. اطلاعات فروش در قالب میلیون ها سوابق مشتریان در این مقیاس به تیم فروش getty تحویل داده می شود. بدون سیستم AI و یادگیری ماشین، کاری که سیستم getty در این حجم انجام میدهد ، امکان پذیر نخواهد بود.

فن آوری های AI به بازاریابی شرکت های تجارت الکترونیک کمک می کند تا  برای حل و فصل چالش های کسب و کار خود اطلاعات هوشمندانه فراهم کنند. با استفاده از هوش مصنوعی، تیم های فروش می توانند کسانی که بیشترین اشتیاق را برای خرید محصولشان دارند ، شناسایی کنند (بر اساس تاریخچه خرید گذشته، جمعیت شناسی و …). به این ترتیب، هنگامی که آنها با یک خریدار آینده صحبت می کنند ، به خوبی می دانند که نیاز واقعی مشتری چیست ، بنابراین در فروش خود موفق تر اند .

هدف گیری دوباره روی مشتریان بالقوه

طبق گفته Conversica، حداقل یک سوم از بازاریابی کارکنان فروش منجر به شکست می شود. به این معنی است که خریداران علاقه مند  پیش از اینکه واجدِ شرایط  خریدِ محصول شما باشند از دست میروند .

علاوه بر این، بسیاری از شرکت ها با اطلاعات اضافی و بیش از حد  راجع به مشتریان خود روبرو هستند که کمکی به آنها نمیکند. راه حلش یک ذهن هوشمند طلایی ست که می تواند برای افزایش چرخه فروش استفاده شود.

برای نمونه، نگاهی می اندازیم به  خرده فروشی در AI : در حال حاضر اسکن تصاویر صورت فقط توسط دوربین های مدار بسته به منظور جلوگیری از دزدی در فروشگاه نیست ، تشخیص چهره در حال حاضر به منظور صرفه جویی در وقت مشتری انجام میشود به این صورت که شما کالای مشخصی مثل یک قهوه ساز می خرید و اطلاعات ذخیره شده شما (اسکن چهره ) در خرید بعدی تان استفاده میشود .

همانطور که AI بهبود و توسعه می یابد، شما حتی می توانید طی زمان حضورتان در فروشگاه  قادر به دیدن پیشنهادات ویژه هم باشید . به عبارت دیگر، خرده فروشان omnichannel بر قابلیت بازاریابی محصولات به مشتریان افزوده می شوند. چهره فروش در واکنش به راهنمایی و انگیزه های مشتریان تغییر می کند. تقریبا مثل خواندن ذهنشان می شود.

ایجاد یک روند فروش کارآمد

روزهای ورق زدن Yellow Page  ( آگهی نامه مشاغل ) و تماس های سرد مشتریان، و یا رد شدن بازار یابان در آستانه در مشتریان رفته اند . خوشبختانه  تکنیک های فروش فراتر از این روش های زمان گیر شده است. زندگی مصرف کنندگان اکنون تحت تاثیر بسیاری از انواع رسانه های دیگر، از آگهی های تلویزیونی بتارسانه های اجتماعی است. حتی Snapchat به یک ابزار فروش و بازاریابی قابل استفاده تبدیل شده است.

 

منبع :

forbes